بررسی تطبیقی آواز اصفهان در ردیف آقاحسینقلی و ردیف دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده ساناز ستارزاده
- استاد راهنما داریوش پیرنیاکان هومان اسعدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
فنون اجرایی و ساختار رپرتوار از جمله اصلی ترین وجوه ممیزه ی مکاتب و شیوه های مختلف نوازندگی محسوب می شوند. نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی این عناصر در دو مکتب شاخص تارنوازی، مکاتب آقاحسینقلی و علی اکبر شهنازی، می پردازد. از این رو، پس از تعریف و تبیین ویژگی های مکتب، به بررسی شیوه ی نوازندگی این دو نوازنده ی برجسته، از لحاظ فنون اجرایی (مشتمل بر تکنیک های دست راست و چپ و مشترک بین دو دست)، پرداخته شده و سپس نتایج حاصله، به منظور تبیین وجوه اشتراک و افتراق این دو شیوه، به طور تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی تطبیقی نشان می دهد که وسعت تکنیک های اجرایی در ساز علی اکبر شهنازی، تحت تأثیر «روح زمانه» و تغییرات و تحولاتی که به اقتضای شرایط دوران ایجاد شده است گسترش یافته است و ایشان از امکانات بالقوه ی ساز استفاده ی بیشتری برده است. همچنین از طریق یک مطالعه ی موردی (آواز بیات اصفهان) و تطبیقی، ساختار رپرتوار از منظر بستر نغمگی، ویژگی های مُدال و ملودیک و نحوه ی قرار گرفتن گوشه ها و فیگورهای سیّار در بستر مُدالیته های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی تطبیقی نشان می دهد که علی اکبر شهنازی، از مناطق مُدال بیشتری در ردیف خود بهره برده است و همچنین بستر نغمگی این مناطق مُدال نیز وسعت بیشتری نسبت به بستر نغمگی مناطق مُدال در ریف آقاحسینقلی دارند. در مجموع، از این بررسی می توان دریافت که تغییرات و تحولاتی که به اقتضای شرایط دوران ایجاد شده است، منجر به گسترش بهره جویی از امکانات اجرایی تار و استفاده از مناطق مختلف مُدال با بستر نغمگی وسیع تر در ساختار رپرتوار آواز بیات اصفهان شده است.
منابع مشابه
نوازندگی تار و تجزیه و تحلیل آواز افشاری از ردیف عالی علی اکبر شهنازی گروه نوازی در همایون و چهارگاه
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتحلیل شاخصه های ردیف دوره ی عالی علی اکبر خان شهنازی
آنالیز آثار گذشتگان و استخراج مفاهیم کاربردی در جهت تداوم شیوه ی نوازندگی آن ها در قالب ها و پوشش جدید، همواره مورد نیاز است. این مسأله از آن جهت اهمیت دارد که با مطالعه ی آثار بزرگان موسیقی، می توان زمینه ی تولید آثار جدید، مبتنی بر اصالت ها و متناسب با نیاز جامعه ی امروز را فراهم آورد. مسأله ی اصلی این تحقیق، شناخت ویژگی های فنی و ساختاری ردیف دوره ی عالی شهنازی و تفاوت های بارز آن با ردیف آ...
ردیف علی اکبرخان شهنازی برای ساز سنتور(دستگاه همایون)
موضوع این پایان نامه انتقال و تنظیم دستگاه همایون ردیف علی اکبر خان شهنازی از تار به سنتور است. روش تحقیق در این اثر مبتنی بر بررسی اسنادی است که آوانگاری ها، انتقال و تنظیم ردیف ها را برای سنتور دربرمی گیرد. در این پایان نامه دو مرحله انتقال صورت گرفته است: نخست پایه ی مبدا که برای تار ثبت شده تغییر یافته، سپس پایه ی مورد نظر که هماهنگی های بیشتری با سنتور دارد ملاک قرار گرفته است
موضوع شناسی غنا در آواز منطبق بر ردیف دستگاه ایرانی ( تطبیق نظریه عدم حرمت ذاتی غنا با محتوای آواز ایرانی )
یکی از مباحث مهم و در عین حال مبهم در علم فقه مسئلهی موسیقی است که براساس تقسیم موسیقی به دو نوع سازی و آوازی، مسالهی حرمت و عدم حرمت خوانندگی ذیل مبحث غنا و موضوع نوازندگی تحت عنوان لهو و لعب مورد نظر قرار می-گیرد. در این پژوهش آنچه مد نظر قرار گرفته است خوانندگی می باشد. در این میان، موضوع شناسی توسط کارشناس (عرف خاص، موسیقیدان) به جهت کشف حکم فقهی از اهمیت وافری برخوردار است. در بحث غنا ما...
متن کاملنت نگاری و تجزیه وتحلیل ردیف مکتب اصفهان (آواز بیات اصفهان به روایت سید حسن کسایی)
این رساله مشتمل بر نت نویسی وآوانگاریِ گوشه های ردیف آواز بیات اصفهان به روایت سید حسن کسایی به انضمام تعاریف و مفاهیمِ اصطلاحات رایج در موسیقی ایران است . از دیگر مباحث فنی ارائه شده در این تحقیق، تقطیعِ هجایی اشعار به کار رفته در گوشه ها و هم چنین بررسی گستره ی صوتیِ گوشه های آواز بیات اصفهان به روایت سید حسن کسایی می باشد.
15 صفحه اولاثر فاصله ردیف کاشت وتراکم بوته در ردیف بر رشد و تجمع ماده خشک پنبه در اصفهان
اثرات فاصله ردیف کاشت و تراکم بوته در ردیف بر رشد و تجمع ماده خشک پنبه‘ رقم ورامین ‘ در سال 1372 در ایستگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان بررسی گردید. آزمایش با طرح کرتهای یکبار خرد شده در قالب بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار پیاده شد. فاکتوراصلی شامل چهار فاصله بوته (10‘15‘20و25 سانتیمتر) بود. شاخص سطح برگ‘ ارتفاع گیاه ‘ ارتفاع پایین ترین شاخه رویشی ‘ وزن خشک اجزاء گیاه و وزن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023